Štát náš, štát náš űber alles
Štát sám seba nazýva vlasťou vždy, keď sa chystá spáchať zločin.
Friedrich Dürrenmatt
Demokratické Nemecko svoju niekdajšiu nacionalistickú hymnu odpratalo na
smetisko (niektorí dúfajú, že iba na pôjd), ale nacionalisti všetkých národov
sa stále držia symboliky, ktorú reprezentovala. Nielen v totalitách, aj v
demokraciách sa potom grupujú pod heslom nech môj národ (štát) spácha čokoľvek,
je to môj národ (štát) – a nedám naň dopustiť, znie spoza tej absolutizujúcej
tézy.
Takéto postoje a myšlienkové pochody asi stoja za nostalgiou, ktorá vedie
slovenských nacionalistov k oslave vojnového Slovenského štátu ako historicky
prvého naplnenia "odvekých" túžob slovenského národa. Až z tejto premisy
nasledujú odvodeniny, ktoré povojnový vývin nútia, logicky, chápať ako národnú
tragédiu, Slovenské národné povstanie ako zradu a obnovenie Československa
r. 1945 ako popretie slovenských národných záujmov, ktoré odčinilo až rozbitie
Česko-Slovenska a vznik Slovenskej republiky.
Keď myšlienky tohto typu rozširujú nacionalistické pravicové skupiny a ich
tlačoviny, nebudí to údiv, čo iné od nich čakať? Lenže rehabilitácii Slovenského
štátu sa u nás doma hneď od Novembra 89 nevenujú iba marginálne skupiny,
ale aj hlavný prúd národniarskeho frontu vrátane historikov typu Vnuka a
Ďuricu, a od prvopočiatku aj vplyvné krídlo Matice slovenskej. V emigrácii
sa jej napokon venoval vždy.
Na túto strunu znova udrel matičný Národný kalendár na rok 2004 (zostavovateľ
Dr. Ján Bobák), kde Vladimír Repka nadpísal svoju úvahu k 60. výročiu SNP
záhlavím Zrada ako program. Zradou samozrejme nemyslí ani prvé rozbitie Československa
pod Hitlerovým nátlakom, ani vazalské postavenie voči Tretej ríši, ani pozvanie
nemeckých vojsk na potlačenie povstania, s ktorým si režim vlastnými silami
už nevedel rady, ale práve toto širokozaložené ľudové povstanie proti farskej
republike, ktoré Slovensku pomohlo, aby sa po vojne neocitlo v tábore porazených,
ale, v rámci obnovy Československa, v tábore víťazov.
(Taký prechod sa samozrejme dá chápať aj čisto pragmaticky, veď ocitnúť sa
v tábore víťazov je v zlomových historických situáciách snom a cieľom každého
oportunistu. No keď zvážime, kto konkrétne tu boli porazení a kto víťazi,
aj etické kritériá dávajú za pravdu víťazom bez ohľadu na to, že medzi nimi
bola i totalitná veľmoc.)
Bolo azda možné, čo len teoreticky, zachovať po porážke Tretej ríše a jej
spojencov, samostatný slovenský štát, čiže neobnoviť Československo? Taká
predstava patrí do oblasti zbožných želaní, keďže aj západné veľmoci, aj
ZSSR sa postavili za jeho obnovu, i keď o jeho konkrétnej podobe mali odlišné
predstavy. Zachovanie samostatného slovenského štátu, ktorý vznikol ako vedľajší
produkt expanzívnej politiky Tretej ríše a s jej pádom musel zákonite padnúť
tiež, je teda ilúziou, ktorá ignoruje všetky relevantné siločiary geopolitickej
situácie v strednej Európe po porážke nacizmu r. 1945.
Chápať SNP ako zradu na vlasti a národe je produktom práve tejto ilúzie,
pre ktorú vtedajšia skutočnosť neposkytuje nijaké reálne záchytné body. Dalo
sa jedine dbať, aby povojnové Československo stálo na nových, aj národnostne
vyvážených základoch, a tak SNP, ako aj Košický program, napierali sily práve
týmto smerom. Že centralistické tendencie nakoniec aj za interregna do r.
1948, aj za 40 rokov vlády štátostrany nakoniec prevážili, za to už nemôže
ani SNP, ani Košický program, ktorý pritom už sám predstavoval iba oklieštenú
podobu pôvodného programu revolučnej SNR, čiže kompromis. (Pravda, tento
centralizmus vložil do základov česko-slovenských vzťahov takú rozbušku,
že napokon viedla k rozpadu spoločného štátu, aj keď si to väčšina občanov
na oboch stranách federácie v čase rozbíjania zrejme neželala. To však leží
mimo línie tejto úvahy.)
* * *
Napriek týmto očividnostiam sa relevantné národniarske sily neustále pokúšajú
takým či onakým spôsobom dokazovať opak, priamo či nepriamo. Nepriamo najmä
tým, že sústavne rehabilitujú, alebo dokonca pozdvihujú na piedestál, predstaviteľov
štátu, armády či ľudáckej ideológie, po vojne odsúdených za túto činnosť.
Deje sa to jednak ich oslavou – napr. pamätné tabule Dr. Tisovi či podplukovníkovi
Šmigovskému, ktorý zabránil nitrianskej posádke pripojiť sa k SNP, prípadne
pompézne prevozy ľudáckych kultúrnych "dejateľov" typu Stanislava Mečiara
na martinský Národný cintorín. Vždy za tým stojí ako iniciátor či spoluiniciátor
Matica slovenská a zavše aj katolícky klérus – tak napr. pamätná tabuľa na
Biskupskom úrade v Banskej Bystrici uvádza medzi menami cirkevných obetí
totalitného súdnictva aj kňaza Leonarda Sliačana, odsúdeného za preukázanú
aktívnu účasť na deportáciách židov a selekcii antifašistov na popravu.
Metodika je priehľadná – predstavovať čelné osobnosti slovenskej kultúry,
ktoré v nej vyorali nespochybniteľnú brázdu, ale sa dali zapriahnuť do ľudáckej
mašinérie a boli za to po vojne odsúdení alebo odstavení, iba cez ich dielo,
kým politická činnosť sa odbaví na pol úst alebo ani toľko, takže sa z nich
vyrobia obete totalitného režimu či jeho zmanipulovanej justície (tak ako
v prípade farára Sliačana). Ako keby aj demokratické štáty neboli umelcov,
ktorí sa exponovali v prospech fašizmu, po vojne súdili a odsúdili – stačí
pripomenúť exemplárny prípad nositeľa Nobelovej ceny Knuta Hamsuna.
U nás sa však umelcom tohto typu píšu hagiografie. Príklady: básnik Tido
J. Gašpar, šéf Úradu propagandy, teda slovenský Goebbels – Slovensko, 29/6.
2004; Milo Urban, šéfredaktor oficiálneho režimistického Gardistu – Slovensko,
12/1.2003, 19/12/2003. Ak sa to deje na pôde národniarskych publikačných
priestorov, v demokracii sa proti tomu nedá nič namietať, spadá to do oblasti
slobody slova. Čoraz širšie však toto umývanie murínov preniká na pôdu inštitúcií
ako Slovenský rozhlas, ktoré sa prezentujú ako verejnoprávne, a tu by sa
už namietať malo, lebo okrem slobody slova tu zaväzuje aj objektivita, ktorú
neslobodno ignorovať, a to ani zamlčiavaním či dezinterpretáciou.
Práve tomuto úkazu stojí za to venovať podrobnejšiu pozornosť, lebo tu pribudol
nový prvok – po hagiografiách umelcov spätých dlhodobo či iba za Slovenskej
republiky s ľudáckym hnutím sa autori zameriavajú aj na politické špičky
ľudáckeho režimu, volajúc si za svedkov doby a diania priamo jeho predstaviteľov
či samotné špičky. Vypuklejší príklad vzorca cap záhradníkom si ťažko predstaviť...
* * *
Tak Ján Okáľ vo svojich spomienkach Výpredaj ľudskosti (Devín 25-29/3. 2004)
opisuje život slovenskej emigrácie – vrátane Dr. Jozefa Tisu – v Rakúsku
na sklonku vojny v polohe kalvárie. Ako príslušník utekajúceho ľudáckeho
establišmentu nemôže udalosti vidieť inak než očami verného trúchliaceho,
pre ktorého je Hitlerova Tretia ríša stále ochrancom a kotvou, i keď už v
poslednom ťažení. Ale aký dôvod vedie údajne verejnoprávnu inštitúciu dávať
jeremiáde klérofašistu priestor?
Pritom sa to dá aj inak. Jána Režňáka, letecké eso vojnovej slovenskej armády,
obdivovateľa nacistickej Luftwaffe, všelikto už povynášal a ovenčil ako osobnosť,
ktorá Slovensku robí dobré meno. Teraz poslucháč VŠMU Maroš Berák nakrútil
zaujímavý dokument Krátky portrét Jána Režňáka (2004), kde večne včerajšiemu
nostalgikovi Slovenského štátu na jednej strane dáva dostatočný priestor
a pristupuje k nemu s ľudským rešpektom, na druhej však začleňuje ten zvláštny
osud dôchodcu-invalida skôr do existenciálnej roviny, kde minulosť prekrýva
motív trosiek, vrakoviska, "poľnej trávy". Dosahuje to jednoducho – jednak
rámcovaním nostalgickými limonádami Tretej ríše, teda nie vojnového Slovenska,
jednak výrečnými archívnymi vsuvkami.
Takýto nadhľadový prístup však býva zriedkavý, kým ten apologetický začína
predstavovať normu. Obzvlášť príznačný a plodný je v tom zmysle Marko Tomek,
autor niekoľkých profilov, publikujúci aj v Českom rozhlase – Karol Sidor,
Devín, 27/3.2004, Ferdinand Ďurčanský, Devín, 19/6.2004, Ohňová zem uhasína,
Devín, cca máj-jún 2004. V oboch medailónoch autor hojne využíva autentický
hlasový dobový záznam portrétovaných aj súčasné nahrávky, kde vypovedajú
Dr. Jozef Kirschbaum, niekdajší veliteľ Akademickej Hlinkovej gardy, Šaňo
Mach, niekdajší minister vnútra a pod. Keďže tieto výpovede ľudáckych potentátov
autor nekonfrontuje s výpoveďami pamätníkov z iných zložiek politického spektra,
vychádza mu čisto ľudácky, apologetický obraz doby a osobností, ich pohľad
na rozpad a rozbitie ČSR a vyhlásenie slovenskej samostatnosti. Všetka zodpovednosť
v tomto podaní padá na hlavu Čechov, ktorí autonomistov do tohto procesu
vohnali, a ani slova o tom, aký ten samostatný štát bol či ako zaobchádzal
s nemalou časťou svojich občanov.
Postup je vždy rovnaký – vybrať z faktografie to, čo sa do želaného obrazu
hodí, a nechať bokom všetko, čo sa nehodí. Vzorový príklad, ako to robiť
a ako manipuláciou s faktami obracať čierne na biele, prináša záver Tomkovej
relácie Buržoázni nacionalisti – Český rozhlas, Vltava, 23/6.2004. Priebeh
štvanice, na Slovensku dostatočne známej, dokladá autor hojnosťou pôvodných
archívnych záznamov z procesu, zo zjazdov KSČ aj z neskorších hodnotení niekdajšej
obete režimu a neskoršieho óbernormalizátora Gustáva Husáka, a spája ich
charakteristikami, kde prevláda takáto dikcia: boľševická hrôzovláda, doba
organizovaného násilia a pod. To sa, napokon, nerozchádza s faktami, iba
čo je nabité prepiatym pátosom morálneho rozhorčenia. Reláciu autor však
uzaviera takouto bilanciou (v skratke):
* * *
Za dvadsať rokov prvej ČSR bolo vynesených 415 rozsudkov smrti, vykonaných
9.
Za roky 1939-44 Slovenskej republiky nebol na Slovensku popravený nikto.
Za roky 1948-52 bolo v ČSR vynesených 233 trestov smrti, vykonaných bolo
188.
Za vlády štátostrany bolo v ČSR 217 tisíc politických odsúdencov, čo v úhrne
predstavuje neviem už koľko rokov väzenia, atď.
* * *
Keďže zrušenie trestu smrti je plodom najnovšieho vývinu demokracie v Európe,
kým v ostatnom svete vrátane USA sa trest smrti naďalej ukladá, bola vojnová
Slovenská republika podľa takto koncipovanej bilancie zrejme najhumánnejším
štátom na svete. Hrôzovláda, doba organizovaného násilia a pod. platili teda
v Tomekovom podaní pre boľševickú totalitu, ale pre vojnovú Slovenskú republiku
ani náhodou.
Nemecká vykynožovacia mašinéria zrodila, už po vojne, nové slovo: Schreibtischtäter
– páchateľ od písacieho stola. Označuje teda zločincov, ktorí sami nikoho
nezabili (na to mali ľudí), ba ani neodsúdili (aj na to mali ľudí), iba čo
podpisovali zákony, vyhlášky a nariadenia, ktorými posielali ľudí na smrť.
Označuje ľudí ako Hitler, Eichmann, Gőring, Goebbels, ale aj veľkopriemyselníkov,
ktorí plánovali, či technikov, ktorí konštruovali zariadenia tovární na smrť.
Pre Marka Tomeka a ďalších obhajcov vojnovej Slovenskej republiky však pojem
Schreibtischtäter a všetko, čo s ním súvisí, zrejme nie je téma. Ani to,
ako sa slovenskí potentáti chválili, že slovenský protižidovský kódex je
ešte ostrejší než ten nemecký. Na Slovensku takéto vražedné zákony zrejme
nik nepodpísal, nik nepodpisoval nariadenia či zoznamy, na základe ktorých
sa organizovali transporty smrti (a to aj potom, keď sa už vedelo, že nejde
o transporty na prácu či presídlenie, ale naozaj na potenciálnu smrť). Takže
za ne tiež nik nie je zodpovedný – ani prezident, ani parlament, ani šéfovia
príslušných úradov.
Napokon, prečo nie – veď dnes sa v Nemecku aj inde hlási k slovu už dosť
skupín, ktoré hovoria o osvienčimskej lži, čiže popierajú plánovitosť masového
vyvražďovania, takže i tie znížené počty smrti v koncentrákoch, ktoré pripúšťajú,
sú pre nich iba dnes módne collateral damage.
Samozrejme máme ľudí tohto typu či názorového spektra aj na Slovensku. Samozrejme
majú svoje publikačné priestory, ktoré im nik neberie, pokiaľ neporušia zákon.
Nezdá sa však samozrejmé, že takýmto či spríbuzneným názorom poskytujú priestor
verejnoprávne médiá. A už vôbec nie to, keď im poskytne podporu relevantná
politická sila – ako inak si vysvetliť napr. návrh ministra spravodlivosti
vypustiť zo zákona paragraf o trestnom postihu šíriteľov teórie o osvienčimskej
lži? To je už naozaj priveľká daň z demokracie.
Vždy je tu v hre zámerná či nezámerná podpora nacionalizmu, ktorý jednak
uprednostňuje národný princíp nad občianskym, jednak absolutizuje samostatný
národný štát ako najvyššiu hodnotu bez ohľadu na to, aký ten štát je.
Pre Slovensko je to dnes skôr otázka postojov k 60 rokov starej historickej
fáze, ktorá do dneška prerastá cez nacionalistické, rasistické či xenofóbne
postoje. Kam však tieto postoje vedú či môžu viesť, keď sa im poskytne priestor,
ukazuje dnešok postjuhoslovanského Balkánu, kde všetky nacionalizmy – srbský,
chorvátsky, makedónsky či kosovský – svorne vidia v našincoch, ktorých demokratický
svet pokladá za vojnových zločincov, vojnových hrdinov. V čom inom by mohla
tkvieť groteska okolo haagskeho tribunálu, pred ktorý nie a nie dostať veľké
ryby balkánskej genocídy, a pokiaľ tam už sú, ako Miloševič, robí ich to
doma vnútropoliticky relevantnou politickou silou?
Nič podobné u nás zjavne nehrozí. Uvedené príklady však rastú z tých istých
koreňov a tej istej skupinovej dynamiky, ibaže rozvíjaných retrospektívne.
Keď však nájdu aj relevantnú politickú podporu, to už začína byť vážne.
Ako vidieť, pod strechou slobody prejavu sa dá uzákoniť či odzákoniť všeličo,
čo občianskemu princípu nepridá.
Prevzaté z dvojtýždenníka Mosty, č. 5/2005,
kde text vyšiel mierne krátený.
Upravené v marci 2005
copyright 2000-2010 © Vlado Branko
|